El capitalismo ha formulado su tipo ideal con la figura del hombre unidimensional. Conocemos su retrato: iletrado, inculto, codicioso, limitado, sometido a lo que manda la tribu, arrogante, seguro de sí mismo, dócil. Débil con los fuertes, fuerte con los débiles, simple, previsible, fanático de los deportes y los estadios, devoto del dinero y partidario de lo irracional, profeta especializado en banalidades, en ideas pequeñas, tonto, necio, narcisista, egocéntrico, gregario, consumista, consumidor de las mitologías del momento, amoral, sin memoria, racista, cínico, sexista, misógino, conservador, reaccionario, oportunista y con algunos rasgos de la manera de ser que define un fascismo ordinario. Constituye un socio ideal para cumplir su papel en el vasto teatro del mercado nacional, y luego mundial. Este es el sujeto cuyos méritos, valores y talento se alaban actualmente. (Michel Onfray)


martes, 28 de febrero de 2012

JACK LONDON, CREADOR DE MITES I ESCRIPTOR DE LLEGENDA - VII (2011)



Marx, Nietzsche, Spencer, Stirner


Algunes consideracions sobre l’obra de London

Jack London va ser l’escriptor nord-americà de més fama de principi del segle XX, i un segle després, en perspectiva, possiblement ho continua sent, però en un context acadèmic la valoració de la seva obra és molt baixa. Pertany al tipus d’escriptors als quals es relega amb unes poques línies als manuals d’historiografia argumentant la seva adscripció al conreu de la literatura juvenil o d’aventures.
Per atzar London, que afirmava que es dedicava a l’escriptura acuitat per la necessitat, va tenir la bona sort de fer-ho en el moment mateix en què sorgien grans empreses editorials davant la intensa demanda de lectures d’entreteniment per part d’un públic creixent.
Entre las diverses opcions que adopta la narrativa del final del segle XIX quan s’allunya del model realista de la novel·la burgesa, de temes domèstics, moralitzant i sentimental, apareix la novel·la «d’aventures» adequada per a un públic encara més ampli que vol sobretot evadir-se de la seva vida cada cop més gris fugint cap a la grandesa dels horitzons llunyans en la ficció.
Alguns dels mestres d’aquesta tendència, que transcendeixen el mer entreteniment, seran alhora grans models per a London. Així trobarem a la seva obra reflexos epigonals dels viatges iniciàtics a mons exòtics de Stevenson, de la lluita entre la llum i les tenebres interiors de Conrad, dels trànsits recessius cap a la part animal que hi ha en tot humà de Kipling, de la fatalitat tràgica dels qui neixen condemnats de Melville o de les fantasies d’anticipació políticosocial de Wells.
Si s’atribueix algun defecte a l’obra de London és la tosquedat estructural de les seves novel·les i la manca de refinament formal del seu llenguatge literari en general: frases fetes, lèxic inadequat en el seu seu context...
Es deu a aquesta deficiència formal el rebuig per part de la crítica i l’oblit per part dels estaments acadèmics? Són excuses per arraconar un autor incòmode per al sistema? Es poden generalitzar aquests defectes a totes les seves obres i en totes les seves èpoques?
El cert és que la seva ànsia per fer fortuna el va convertir durant els últims anys de la seva breu vida en un preufetaire de la literatura que escrivia de manera sistemàtica a tot arreu i en tota circumstància un mínim de mil paraules diàries. Però també és veritat que London sabia molt bé quan estava escrivint un «producte» menor i quan estava produint una obra més ambiciosa que el podia mantenir en la notorietat.
Mancat d’idees pròpies per escriure sense descans, el van acusar de plagi gairebé des dels seus inicis como a escriptor professional i a més va arribar a contractar diversos escriptors novells, entre els quals destaca el futur premi Nobel Sinclair Lewis, perquè li subministressin sinopsis argumentals que després ell s’encarregava de redactar; a diferència del més habitual en alguns escriptors consagrats, que després de concebre una idea necessiten que els la materialitzi un redactor assalariat.
Aquesta voluntat fèrria potser és digna d’admiració, però certament no ho és que, segons sembla, no es molestés gaire a repassar una sola de les seves pàgines. Diuen que no es podia aturar ni per trobar la paraula justa ni per polir aspectes tècnics, aclaparat tant per la necessitat material que provocava la seva mala economia domèstica, com per la necessitat de publicar contínuament per mantenir la fidelitat dels compradors del producte que oferia com a escriptor professional.
Pot ser que les conseqüències d’aquesta precipitació no es notessin o que els seus correctors les reparessin als contes, però afecten de manera evident bona part de les seves novel·les.
De fet la part de l’obra de London que fa que sigui encara un autor ben considerat per un nombre considerable de lectors que ignoren els criteris de crítics i acadèmics és el conjunt dels seus contes. Suposant que els seus textos no destaquessin per la seva perfecció formal, sí que es distingeixen precisament per un altre tret, per l’alta condensació de vitalitat que contenen, a la qual s’ha d’afegir, a diferència de que trobem en altres autors populars de narrativa del gènere aventurer o d’emocions fortes, el reflex vibrant de valors ètics i opcions vitals en conflicte.
Els seus contes —la majoria dels que el van fer famós, els que llegim amb avidesa— se centren en allò que viu el seu protagonista, que és, normalment, una cosa clara, concisa i intensa: està lluitant desesperadament per sobreviure, contra la mort. Percebem la descripció d’aquesta lluita a través del personatge, la veiem des dels seus ulls, la sentim des de les seves orelles, ens arriba des de la seva consciència emocional. Un personatge sol davant del perill, davant d’una mort de vegades clarament inevitable, obstinat en una lluita que intuïm perduda, contra altres homes, contra feres, contra la natura… Que no recorre, de vegades, ni a la raó ni a l’experiència personal, sinó que obeeix la veu que sorgeix des del moll hereditari, des de l’instint, des de la memòria atàvica de l’espècie.
Als seus contes no hi ha lloc per a lentes disquisicions psicològiques, ni arqueologies en els subterranis de la vida quotidiana de personatges secretament frustrats ni conflictes burgesos amb desenllaços ambigus. Els qui troben avorrida una narrativa centrada en quadres de família i escenes conjugals o en problemes anodins que s’emboliquen en personatges de psicologia complexa, sens dubte els apreciaran.
En el conte típic de London el conflicte està present des de la primera pàgina, el context és absolutament hostil, l’acció és intensa, la desgràcia colpeja amb una força irresistible, les sensacions dramàtiques ens atenyen amb una cruesa absoluta, el desenllaç negatiu és impactant tot i ser previsible.
Hi ha uns quants valors —perquè també hi ha valors morals a l’obra de London, no tan sols acció i violència, i resulten essencials— que es repeteixen, tant entre primitius com entre civilitzats: l’amistat, el compromís, la rebel·lia, la perseverança, la valentia, la serenitat…
      Cal advertir que tant com escrivia empès pel desig de riquesa material, també escrivia esperonat per una rebel·lia innata que l’enfrontava al món burgès.
Respecte a la ideologia que emana de la seva obra, se li ha recriminat que barregés elements contraposats. Quan comenten els seus coneixements científics, filosòfics i sociològics, alguns crítics adopten un to condescendent i assenyalen el seu autodidactisme com a causa d’aquestes contradiccions o confusions. Potser sí, però tampoc convé sobrevalorar l’aprenentatge universitari. De fet, les seves lectures van ser àmplies: va estudiar amb interès les obres de Darwin, Haeckel, Huxley i altres biòlegs; conexia el desenvolupament de les idees filosòfiques, des dels antics grecs fins als autors contemporanis, i estava al corrent de l’obra de pensadors socials, tant de tendència marxista com anarquistes i socialistes utòpics; coneixia l’obra d’Adam Smith, David Ricardo i Stuart Mill; havia llegit molts textos d’història, antropologia, psiquiatria, parapsicologia…
Certament la presència en les seves creacions de postulats que es poden atribuir a pensadors tan diferents com Marx, Spencer, Stirner i Nietzsche, pot causar una impressió estranya. Resulta evident que hi ha una tensió entre elements ideològics considerats antitètics, entre la seva acceptació d’alguns dels pressupòsits dels qui creien que el desenvolupament social es regeix per lleis biològiques —els anomenats socialdarwinistes, antihumanistes i antihumanitaris, principalment defensors del capitalisme salvatge, el lliure mercat radical, el racisme, el bel·licisme, el colonialisme— i la seva adhesió a les idees dels socialistes.
Acceptava com els primers que la vida implica una lluita inevitable, ja que la seva pròpia experiència ho avalava, però aquesta mateixa experiència també li havia ensenyat que el capitalisme resultava destructiu per a l’espècie humana. Creia doncs en l’absoluta necessitat de la lluita de classes; no lluita de individus ni de nacions, naturalment, i pensava que per al progrés de l’espècie la victòria no havia de correspondre al bàndol dels individus més poderosos, sinó que, ben al contrari, havia de correspondre al dels grups més solidaris. No obstant això, es dóna la paradoxa que, si bé en els seus textos i discursos propagandístics insisteix en el valor del suport mutu, en els seus textos literaris el socialisme més aviat triomfa gràcies a l’acció individual d’un heroi solitari —una espècie de anarconietzscheà combatiu, m’atreveixo a dir— dotat de qualitats excepcionals, que a la labor constant i pacient dels partits socialistes i els sindicats revolucionaris.
Va fracassar Jack London en el seu intent d’imbricar idees tan diferents? Potser sí, però el simple intent de compatibilitzar les millors aportacions dels pensadors més interessants del segle XIX, encara que fos una aspiració fallida, ens mostra fins a quin punt va ser ambiciós un dels esperits més inquiets del seu temps.




No hay comentarios:

Publicar un comentario