El capitalismo ha formulado su tipo ideal con la figura del hombre unidimensional. Conocemos su retrato: iletrado, inculto, codicioso, limitado, sometido a lo que manda la tribu, arrogante, seguro de sí mismo, dócil. Débil con los fuertes, fuerte con los débiles, simple, previsible, fanático de los deportes y los estadios, devoto del dinero y partidario de lo irracional, profeta especializado en banalidades, en ideas pequeñas, tonto, necio, narcisista, egocéntrico, gregario, consumista, consumidor de las mitologías del momento, amoral, sin memoria, racista, cínico, sexista, misógino, conservador, reaccionario, oportunista y con algunos rasgos de la manera de ser que define un fascismo ordinario. Constituye un socio ideal para cumplir su papel en el vasto teatro del mercado nacional, y luego mundial. Este es el sujeto cuyos méritos, valores y talento se alaban actualmente. (Michel Onfray)


viernes, 26 de septiembre de 2014

UN MALDITO CANALLA, ¿VERDAD? (2014)




El mundo está lleno de una chiquillería absolutamente molesta, y eso de que en catalán se llame canalla a los niños lo encuentro realmente acertado. Este verano he hecho un viaje en avión a EEUU y detrás de mí una niña no paraba de molestarme atizando patadas al respaldo de mi asiento, así que en venganza solté mis 110 kilos contra el respaldo con tal fuerza que retrocedió bruscamente, medio metro como mínimo. La madre de la niña comenzó a quejarse, pero yo no me corté en absoluto y la envié a cagar a ella y a su hija. Díos mío, ¡qué daño hizo Margaret Thatcher cuando abolió el castigo corporal en las escuelas británicas!

¿Qué? ¿Continúo? Supongo que a estas alturas os estaréis preguntándose cómo he podido escribir eso y cómo es posible que se me haya publicado. Seguro que pensáis que yo sí que soy una mala persona, un miserable, un maldito canalla, ¿verdad?

Tranquilos, eso no lo he escrito yo, se trata de una paráfrasis de parte del artículo «In memoriam Enriqueta Martí», de Quim Monzó, que publicó La Vanguardia en septiembre de 2013.

Y, mirad, deseoso de saber quién era la persona a la que Monzó le dedicaba esa desagradable columna —aunque sin mencionarla en absoluto en el texto—, busqué información y descubrí asombrado que se trata de una barcelonesa, famosa como secuestradora y proxeneta de niños y niñas, acusada de ser la asesina en serie que mató al menos a 12 chiquillos hasta que fue detenida en 1912.

Me pregunto qué habría dicho la opinión pública catalana si el autor de este panfleto contra la chiquillería hubiera sido alguien como, por ejemplo, Fernando Sánchez Dragó. Que yo sepa, contra Monzó, no rechistó nadie.

Algunas personas podrían argumentar que Monzó es un humorista y que lo he malinterpretado. Sí, lo parece, lo suyo podría ser humor negro costumbrista, pero en este caso creo que el texto carece sutilidad para ser considerado humorístico. Y una cosa es colar al lector, dentro de algún tópico más o menos rancio, una dosis de mala leche menos o más inteligente, y otra es tener mala sangre y exhibirla... como de hecho hace menudo.

Quim Monzó me parece el típico postmoderno carca, siempre tan escéptico y cínico con todo, excepto con el capitalismo en general y con ciertos poderes políticos y fácticos catalanes, claro, y posiblemente por eso un personaje tan querido por la Cataluña conservadora y conformista que, para no aburrirse y sentirse un poquito transgresora, debe leer muy a gusto los artículos de este «grand-père terrible», travieso, pero inocuo para sus intereses.

Que continúe, pues, su cruzada contra «la chusma» que tanto parece molestar a un excelso como él, respeto su libertad de expresión, pero echo de menos que alguien, con suficiente prestigio y formación intelectual, le recrimine de tanto en tanto la banalidad de sus anatemas y la chulería de sus maneras. O, mejor aún, que la voz de la sociedad civil le reclamara la adopción de una actitud responsable ante el contexto y los eventos sociales de nuestro tiempo —que ya son bastante convulsos—, y que ya que pretende ejercer una crítica de las costumbres, que se deje de procacidades y que procure acompañar sus juicios de propuestas basadas en valores constructivos... ¿Nos decidimos a hacerlo?



miércoles, 24 de septiembre de 2014

LAVINIA HERVÁS, UNA VIDA IMMERSA EN LES ARTS ESCÈNIQUES


Lavinia Hervás és una d’aquelles persones que formen part del teixit vertebrador de la ciutat, potser invisibles per a una mirada externa, però essencials perquè siguem de veritat una ciutat amb vida col·lectiva i no un simple aglomerat d’individus.

Lavinia va néixer fa una trentena d’anys al barcelonès barri del Guinardó, filla d’una parella amb no gaire recursos econòmics, però molt inquieta culturalment. Al vuits anys el seus pares es van separar i amb la nova parella de la seva mare la vivència de la militància política es va afegir a la vida familiar i, d’altra banda, van abandonar el barri i es va iniciar una vida una mica nòmada, d’aquí cap allà.

L’estabilitat l’ha trobada a Terrassa on fa uns quants anys que està instal·lada i on desenvolupa una important tasca al Centre d’Arts Escèniques, des del seu naixement l’any 2006. Ara mateix, per exemple, està participant molt activament en la preparació del Festival TNT, que comença el proper cap de setmana.

El Colectivo Diosloscría, Lavinia Hervás en primer terme.

Lavinia, tu ets nascuda a Barcelona, com vas arribar a Terrassa?

Visc a Terrassa en part per motius professionals i en part per motius personals. D'això fa ara vuit anys. El Pep Pla em va cridar perquè col·laborés amb ell com a assistent de direcció al CAET. Anava i venia per la feina, però vaig conèixer la meva parella actual, que és terrassenc, i llavors vaig decidir instal·lar-me definitivament aquí.

Tenies ja alguna experiència, doncs, fa vuit anys?

Sí, ja havia treballat amb el Pep Pla en algunes produccions.

I com vas començar al món del teatre?

De petita feia dansa, però al 14 anys ho vaig deixar de mica en mica perquè m’havia convertit en una esclava de la meva afició i, sense adonar-me’n, d’una manera espontània em vaig trobar fent teatre. Primer a l’escola, després a grups amateurs i finalment, després de passar pel Col·legi de Teatre de Barcelona, a grups professionals.

Quina ha estat la teva trajectòria?

He exercit d’assistent de direcció, regidora, sastressa... Amb directors com el Pep Pla o el Ricard Salvat, a diferents teatres i festivals: Sala Muntaner, Art en Brut (ja desaparegut), Espai Brossa, Teatre Lliure, Centre d’Arts Escèniques de Reus, Teatre Grec, Festival de Sitges... I ara, mentre estic treballant al Centre d’Arts Escèniques de Terrassa, també desenvolupo el meu projecte personal, el Colectivo Diosloscría, un grup de teatre de creació.

Quines persones formeu part d’aquest grup? Des de quan existeix? Quin tipus de teatre feu?

Som l’Olga Blanco i jo, i portem ja dos anys i mig treballant juntes. Vam estudiar totes dues al Col·legi de Teatre, però en diferents èpoques i no ens coneixíem gairebé, fins que un amic comú ens va posar en contacte. Tenim muntats dos espectacles: «Yo no soy esa» i «El año del León (o cómo convertirse en una bestia escénica)» que anem presentant aquí i allà, segons les oportunitats que van sortint. «El año del León...» el presentarem properament a Terrassa, el 18 d'octubre, a la Sala Maria Plans, i també a Madrid, a finals de novembre.

Les nostres propostes corresponen a allò que s’anomena teatre de creació contemporània: utilitzem el llenguatge físic, la manipulació d’objectes, enregistrament en vídeo i text; amb aquests elements reflexionem sobre tot allò que ens afecta a la nostra vida quotidiana, però no des d’un punt de vista biogràfic, sinó des d’un «nosaltres» genèric. Jo no sóc actriu, no interpreto ningú damunt d'un escenari. Em considero més aviat creadora.

I com veieu poder viure d'això?

Doncs clar que ens agradaria. És un projecte professional i de creació.

Com veus la situació del teatre a Terrassa i a Catalunya?

Es pateix molt la crisi de la reestructuració econòmica neoliberal, però també afecta molt com es distribueixen els ajuts de les administracions. Les subvencions haurien d’anar a adreçades a promoure tot allò que no és comercial, però en lloc d’ajudar les iniciatives innovadores, arriscades, dels projectes emergents —que són les que realment necessiten suport—, s’aposta pels grans muntatges comercials, primen els productes més accessibles al públic.

A Terrassa estem molt millor que a altres poblacions de característiques semblants a les nostres. Tenim teatre convencional, tant al Centre Cultural com al Teatre Principal, però el Festival TNT, que presenta exclusivament muntatges innovadors i de creació, és únic a Catalunya.

Què ofereix enguany el Festival TNT?

La inauguració serà sens dubte impactant, es porta James Thiérreé, un artista de gran rellevància internacional. També en destaco «La Máquina de la Soledad» de Microscopía & Oligor. De la resta d’actuacions, només puc dir que són estrenes absolutes de grups amb un prestigi considerable.

Un tema del que s’ha parlat força és el del Teatre Principal. Des d’un punt de vista estrictament teatral, calia aquesta infraestructura?

Tenim a Terrassa dos teatres importants, de 600 localitats, quan amb un potser n’hi hauria hagut prou. Posar al dia el teatre del Centre Cultural amb una bona inversió, hauria sortit molt més bé de preu que fer de nou el Teatre Principal, però també ens podem preguntar si hauria estat correcte millorar un espai que pertany a una entitat financera amb diners públics.

Per acabar, com veus el món cultural de Terrassa en general?

Hi ha moltes iniciatives i caldria donar-los suport. Es troba a faltar un major suport des de l’administració local. Però també és cert que a vegades quan es donen aquests ajuts, alguns col·lectius no sempre els valoren de manera adequada, i llavors es fan una mica enrere, o si no es posen molt exigents, per allò de l'intervencionisme de l’administració pública a l'art creatiu... Resulta paradoxal.


Entrevista realitzada per Miquel Gordillo 
i Jordi F. Fernández, el 20 de setembre de 2014, 
i publicada a malarrassa.cat 


viernes, 19 de septiembre de 2014

FLAMENCO EN TERRASSA (2008)


José Galán, cantaor conocido actualmente como José de los Camarones
y, hasta hace pocos años, como El Bizco de los Camarones,
acompañado por Bernardo Sandoval, el año 2011 en Tolouse.

Sé de buena tinta que hace más o menos dos semanas estuvo de visita en Terrassa un gran cantaor de origen jerezano que residió en nuestra ciudad hace unos años: José Galán El B¡zco de los Camarones. ¿Han oído ustedes hablar de él?

(¿Se ha preocupado alguien de historiar los esfuerzos de los aficionados locales al flamenco para poder disfrutar de esa música con dignidad?)

Me han dicho también que un grupo de privilegiados tuvo la suerte de escucharle cantar en un céntrico y selecto restaurante de nombre catalán que regentan dos de sus hijos y que entre los invitados entusiastas destacaba un conocido activista cultural egarense, fundador de entidades, presidente de otras, director de instituciones y receptor de la medalla de la ciudad. Dicen que este reconocido catalanista vibró con el arte de El Bizco de los Camarones como el que más, ¿podía ser de otra manera?

(¿Recuerda alguien todavía que en Amics de les Arts hubo hace ya bastantes años una gran afición al flamenco, que en la Terrassa «culta» hubo en otros tiempos una gran sensibilidad ante el flamenco?)

Y para que quienes lo ignoren todo sobre el arte de El Bizco, les transmitiré un comentario que me hizo Antonio Pérez Roldán: «La primera vez que lo vi actuar, creí que no iba a poder acabar de cantar, que se iba a desmoronar en el escenario, que se iba a desgarrar de un momento a otro, de arriba a abajo, de tan apasionado».


(¿Hay lugar para el flamenco en nuestro mundo cultural, en un mundo mundo tan amigo de la banalidad y el cinismo, y tan enemigo de la pasión y el desgarro?)

Texto publicado el 2008 en la web 

lunes, 8 de septiembre de 2014

DE VUELTA DESDE LOS CONFINES DE LA VIDA (2014)




Como perdido entre la vigilia y el sueño, caminaba bajo enjambres de sombra, como amnésico o surgido de la nada y sin pasado, pero guiado por una conducta imbuida, debía tomar un tren sin saber ni hacia dónde ni para qué.

Pero los trenes pasaban, raudos, sin detenerse, o llegaban gimientes, para desmoronarse en una vía muerta, o marchaban mientras yo permanecía aturdido como un sonámbulo sentado en el vestíbulo de la estación desierta.

Al tiempo, puse en duda la necesidad de la marcha y ensimismado recorrí las estancias vacías buscando en ellas alguna respuesta. Exploré luego los andenes desiertos, los yermos adyacentes, los cañizares cenagosos, las escombreras de la memoria y los senderos marchitos.

Huérfano, mendigo, derrotado, vacío… sin esperanza, me dejé arrastrar por una corriente inmóvil, pero vertiginosa. Desalentado, miré como se agrietaba la madera de las puertas y como se desmoronaban las paredes del vestíbulo. Indolente escuché como la carcoma y los relojes penetran hasta el corazón de la materia destruyéndola toda.

Subí entonces a lo alto de las colinas para encender hogueras de ensueños, pero su luz y su calor fueron efímeros. Me acurruqué sobre sus restos cuando se redujeron a cenizas y gocé del gusto morboso y amargo del fracaso. Hice añicos los cristales de las ventanas. Azoté los racimos de flores de la acacia. Removí el cieno del fondo de los charcos. Maldije la alegría de las pequeñas flores de los prados. Apedreé los frutos del manzano silvestre. Descendí a los pantanos del rencor. Me satisfice con lo repugnante y me refugié en la tiniebla. Blasfemé contra la naturaleza.

De repente desperté, había escuchado la llamada de la sangre y eché a correr a través del páramo, hacia el corazón obscuro del bosque lejano, hacia el viento que ruge con furia entre las ramas de los árboles más altos, hacia el remanso de agua límpida y plácida, hacia el fuego áureo que abrasa el alma helada, hacia la tierra que acoge con la sabia dulzura de una madre y la serena dureza de un padre poderoso.

Me encontré en el roble y el serbal, en el cardo y la violeta, en la brisa y en el torbellino, en el cielo transparente y en las nubes de tormenta, en la gota de rocío y en el remolino turbulento, en la cima y en lo hondo del barranco, en el sol fulgurante y en la luna llena…

De vuelta de los confines de la vida, he aprendido a amar las sombras pálidas, los claroscuros, los reflejos volátiles, los tenues destellos de luz, así como los senderos que no conducen a parte alguna sino a la efímera satisfacción de recorrerlos, he aprendido a escuchar en los silencios de la noche las voces lejanas de gentes que, estén o no estén, fueron y ya no son, y a discernir voces aún más antiguas, casi tan antiguas como la misma noche, que me hablan con palabras que desconozco y que, sin embargo, creo comprender.

martes, 2 de septiembre de 2014

UN MALEÏT CANALLA, OI? (2014)



El món està ple de canalla absolutament emprenyadora, i això que en català s’anomeni canalla els infants ho trobo realment ben encertat. Aquest estiu he fet un viatge en avió als EUA i rere meu una nena no parava de molestar-me clavant puntades de peu al respatller del meu seient, així que en venjança vaig deixar anar els meus 110 quilos contra el respatller amb tal força que va retrocedir bruscament, mig metre com a mínim. La mare de la nena va començar a exclamar-se, però jo no em vaig tallar gens i la vaig enviar a cagar a ella i a la seva filla.  Mare de Déu, quin mal va fer Margaret Thatcher quan va abolir el càstig corporal a les escoles britàniques!

Què? Segueixo? Suposo que a hores d’ara us esteu preguntant com he pogut escriure això i com es possible que se m’hagi publicat. Segur que penseu que jo sí que sóc una mala persona, un miserable, un maleït canalla, oi?

Tranquils, això no ho he escrit ben bé jo, es tracta d’una paràfrasi de part de l’article «In memoriam Enriqueta Martí», de Quim Monzó, que va publicar La Vanguardia el setembre de 2013.

I, mireu, desitjós de saber qui era la persona a la qual Monzó dedicava aquesta desagradable columna, però sense esmentar-la en absolut en el text, vaig cercar informació i vaig descobrir astorat que es tracta d’una barcelonina, famosa com a segrestadora i proxeneta de nens i nenes, acusada de ser l’assassina en sèrie que va matar com a mínim 12 infants fins que va ser detinguda el 1912.

Em pregunto què hauria dit l’opinió pública catalana si l’autor d’aquest pamflet contra la quitxalla hagués estat algú com, per exemple, Fernando Sánchez Dragó. Que jo sàpiga, contra Monzó, no va ni piular ningú.

Algunes persones potser em diran que Monzó és un humorista i que l’he malentès. Sí, ho sembla, això seu podria ser humor negre costumista, però crec que, per ser considerat humorístic, al text li manca subtilitat. I una cosa és colar al lector, embolicada algun tòpic més o menys tronat, una dosi de mala llet menys o més intel·ligent, i una altra és tenir mala sang i exhibir-la... com de fet fa sovint.



Quim Monzó em sembla el típic postmodern carca, sempre tan escèptic i cínic amb tot, excepte amb el capitalisme en general i amb certs poders polítics i fàctics catalans, clar, i possiblement per això un personatge tan estimat per la Catalunya conservadora i conformista que, per no avorrir-se i sentir-se una mica trapella, deu llegir molt de gust els articles d’aquest «grand-père terrible», entremaliat, però innocu per als seus interessos.


Que continuï, doncs, la seva croada contra «la xusma» que tant  sembla molestar un excels com ell, però trobo a faltar que algú, amb prou prestigi i formació intel·lectual, li recrimini de tant en tant la banalitat dels seus anatemes i la fatxenderia de les seves maneres. O, millor encara, que des de les organitzacions que vetllen pel respecte als drets humans i socials se li reclamés l’adopció d’una actitud responsable davant el context i els esdeveniments socials del nostre temps —que ja són prou convulsos—, i que, ja que pretén exercir una crítica dels costums, que es deixi de procacitats i que procuri acompanyar els seus judicis de propostes basades en valors constructius... Ens decidirem a fer-ho? 


lunes, 1 de septiembre de 2014

UN MESSIES AMB ELS PEUS DE FANG (2014)


Monument dedicat a Jordi Pujol. Fotografia feta per Quim Puig


El febrer de 2013, l’exsenador Iñaki Anasagasti reproduïa al seu blog una paràfrasi de les memòries del general Sabino Fernández Campos sobre una suposada implicació de Juan Carlos I, llavors encara rei, al cop d’estat del 23F de 1982 que va fer dir a alguns publicistes que, si se’n confirmava la veracitat, podria ser acusat del delicte d’Alta Traïció al poble espanyol.

És possible jutjar un rei per un delicte d’aquesta mena? Suposo que sí, per molta inviolabilitat i irresponsabilitat davant la llei que es pugui al·legar. De fet l’avi de Juan Carlos, Alfonso XIII, va ser jutjat i condemnat pel delicte d’Alta Traïció l’any 1931: «...el Tribunal soberano de la nación declara solemnemente fuera de la ley a don Alfonso de Borbón Habsburgo-Lorena; privado de la paz pública, cualquier ciudadano español podrá aprehender su persona si penetrase en territorio nacional. Don Alfonso de Borbón será degradado de todas las dignidades, honores y títulos, que no podrá ostentar ni dentro ni fuera de España, de los cuales el pueblo español, por boca de su representación legal para votar las nuevas normas del Estado, le declara decaído, sin que se pueda reivindicarlos jamás, ni para él, ni para sus sucesores. […] Esta sentencia, que aprueban las Cortes Soberanas Constituyentes, después de sancionada por el Gobierno Provisional de la República, será impresa y fijada en todos los Ayuntamientos de España y comunicada a los representantes diplomáticos de todos los países, así como a la Sociedad de Naciones».

I encara va tenir sort perquè, abans ja, altres reis havien estat condemnats a perdre la vida pel delicte de traïdoria: Carles I d’Anglaterra, el 1649, i Lluís XVI de França, el 1793. A tots dos se’ls va tallar el cap després de ser jutjats i condemnats també pels parlaments dels seus estats, no pas per tribunals ordinaris.

També hi ha hagut altres tipus de traïdors al poble que no han estat reis absolutistes, sinó presidents de govern o caps d'estat. Al segle XX, per exemple, podem esmentar Wang Jingwei, Vidkun Quisling i Philippe Pétain, col·laboracionistes —en major o menor grau— amb les potències que van envair el seus respectius països.

¿A més del despotisme i el col·laboracionisme, a més d’actuar contra la sobirania popular i contra la seguretat o la independència de l’estat, pot haver-hi altres tipus d’alta traïció a un poble? ¿Podria considerar-se que també es produeix una forma de traïdoria quan la conducta deshonrosa del cap o excap d’un govern desmereix de retruc el poble, nació o estat del qual és servidor en l’estima d’altres pobles, nacions o estats? Clar i català, pot titllar-se l'expresident Pujol de traïdor? Potser es massa fort, oi? Deixem-ho en defraudador, defraudador fiscal a l'Estat Espanyol, evident, però defraudador moral al poble català també, fet que crec molt més greu.

¿Potser hauria estat oportuna una sortida pactada —com la que imagina Borges al seu «Tema del traidor y del héroe»— que alhora que castigués el fariseu, alimentés i fes encara més forta la voluntat col·lectiva? En tot cas, els qui podien negociar-la, ja han fet tard.

Una solució tràgica, quan algú se sent avergonyit després d'haver incorregut en una ignomínia, es el suïcidi. Sembla, però, que el president Pujol no pensa en una sortida heroica, carregada de grandesa carolíngia, per esmenar el greuge que ha fet a la col·lectivitat. Esperem, almenys, que no esculli una sortida berlusconiana, fent-se la víctima, entre arrogant i grotesc, en un final de sainet esperpèntic que ens humiliï encara més davant l’opinió pública internacional.


Caldria un gran acte de contrició, de penediment de l'ofensa feta al nostre poble. Clar que d'on no n'hi ha, no en raja... 


Refusada la seva publicació a 
Diari de Terrassa Catalunya-Papers.